Fruandes – u źródeł zrównoważonego biznesu

To historia o tym, jak wizja budowania firmy może powstać na fundamencie filozofii, którą dzisiaj określa się jako sustainablity, choć w tamtym czasie nikt nie używał tego pojęcia. A historia ta to historia budowania biznesu w Kolumbii, w małej miejscowości w Andach.

Po załamaniu się rynku kawy w na początku naszego tysiąclecia dwóch byłych plantatorów (choć plantator to w tym wypadku dużo powiedziane) założyło w okolicach Bogoty spółkę o nazwie Fruandes (Los Frutos de Andes czyli Owoce z Andów).

Postanowili oni wysyłać, suszone ręcznie według starych przepisów owoce regionalne, za granicę, co stworzyło dla drobnych rolników perspektywę stałych dochodów, a dla samotnych matek z Bogoty – szansę na legalną, stabilną pracę. 

Nowa firma miała jasny cel – wyróżnić drobnych rolników w łańcuchu wartości, tworząc doskonały produkt w postaci całej gamy suszonych owoców i zapewniając formalne zatrudnienie samotnym matkom w Cazucá w Bogocie.

Twórcy Fruandes doskonale wiedzieli, że lokalni rolnicy to nie tylko wielcy hodowcy kawy, ale zwyczajnie doskonali, ekologiczni rolnicy, których umiejętności można wykorzystać do innego rodzaju produktu, który stworzy zrównoważone, długoterminowe możliwości o stabilnych dochodach.

Z kolei Fruandesi dobrze znali świetne zdolności liderskie kobiet z Cazucá, które jednak nie przystają do konwencjonalnego modelu rynku pracy. Stworzyli więc warunki idealnie wpisujące się w ich naturalne predyspozycje umożliwiając samotnym matkom legalną, stabilną pracę, całkowicie przekształcając warunki bytowe i finansowe kobiet i ich rodzin. Przyniosło to nie tylko wspaniałe rezultaty, jeśli chodzi o produktywność i jakość suszonych owoców, ale też o rosnącą ilość chętnych do zwiększania produkcji.

Wystarczy wspomnieć, że już rok później, w 2003 roku, została wysłana pierwsza przesyłka zagraniczna z wyjątkowej jakości suszonymi owocami: 180 kg suszonych owoców pojechało do Kanady.

Firma zaczęła zatrudniać konsekwentnie coraz więcej samotnych matki do przetwarzania suszonych owoców, angażując równocześnie coraz bardziej drobnych rolników, aż owi rolnicy i samotne matki stali się częścią łańcucha wartości, który zaczął przynosić korzyści wszystkim zaangażowanym.

Rolnicy włożyli swoją miłość i umiejętności w uprawę nowych roślin, takich jak ananasy, mango i banany, a samotne matki starannie przygotowywały owoce, wybierając, krojąc, susząc i pakując tylko najlepszy, wyselekcjonowany produkt.

W 2007 roku Fruandes udało się zachęcić współpracujących z nią rolników do całkowitego przestawienia się na produkcję ekologiczną i pomogła im w procesie certyfikacji. 

Dzisiaj Fruandes dysponuje 203 ha certyfikowanych upraw ekologicznych: mango, ananasa, złotej jagody, smoczego owocu, bananów, trzciny cukrowej i kakao. Eksportuje do kilkunastu krajów, w tym do Kanady, Włoch, Francji, Holandii, Szwecji, Szwajcarii, Japonii, Stanów Zjednoczonych i Polski. 

Wizja budowy biznesu wyłącznie opartego o filozofię zrównoważonego rozwoju dała kapitalne rezultaty i może być wzorem połączenia naturalnego środowiska i człowieka ze skutecznym modelem biznesowym.

Zdjęcie: Fruandes

Read More
Biznes oparty o wartości
20.03 2023

https://open.spotify.com/episode/14ZNmW0K42mfEfjRTlUS0u?si=2d150f217dee4585 Ewa Sowińska | Partner ESO Audit Anna Mizerska | Ewa Sowińska | Jolanta Zdrzałek | Jakub Sto W…

Read more
Czas na upcykling
07.02 2023

https://open.spotify.com/episode/34YTBjCue2rKSR5AN0MvH0?si=865f053747994e13 Agata Frankiewicz | CEO Deko Eko Agata Frankiewicz - CEO Deko Eko Gościem naszego podcastu była Agata Frankiewicz…

Read more
Sustainability na placu budowy
26.01 2023

https://open.spotify.com/episode/0mY6Wyd8SMaF1qPGECHWow?si=53dd0c872aa24fda Maciej Tomaszewski | Dyrektor komunikacji i rzecznik prasowy firmy Strabag Maciej Tomaszewski W kolejnym odcinku podcastu „Sustainable Brands…

Read more