Kiedy tradycja zamienia się w innowację

Sustainable Brand Book | Ewa Mikos-Romanowicz | Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Siemens

Tradycja i innowacje

W kolejnym odcinku naszego podkastu gościliśmy Ewę Mikos-Romanowicz – Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w firmie Siemens, odpowiedzialną za budowanie relacji oraz aktywną współpracę z samorządami i wyższymi uczelniami. Rozmowa dotyczyła tego, jak dziedzictwo marki i jej ponad stuletnią tradycję wykorzystać i zaangażować w tworzenie innowacji, która jest jednym z fundamentów zrównoważonego rozwoju. Spotkanie prowadzili Jolanta Zdrzałek, dyrektor zarządzająca Sustainable Brands Polska i dziennikarz Kuba Sito.

– Tradycja to nie tylko praktyka, ale to przede wszystkim to, z czego firma się wywodzi – powiedziała na wstępie Ewa Mikos. – Określenie firma z tradycjami ma zdecydowanie pozytywne konotacje. Z kolei innowacyjność pokazuje pewien kierunek rozwoju, to że firma nie stoi w miejscu, nie tylko podąża za trendami, ale je wyprzedza. Oba te elementy są zjawiskami bardzo korzystnymi, podobnie jak realizacja zasad zrównoważonego rozwoju. Dla Siemensa mają one kluczowe znaczenie od początku funkcjonowania firmy, czyli od połowy XIX wieku, tylko, że wtedy były inaczej nazywane niż dziś. Założyciel koncernu, Werner von Siemens, był prekursorem tego trendu. Poszukiwał innowacyjnych rozwiązań. Dbał o dobro swoich pracowników, zapewnił im mieszkania i zbudował miejską kolej, żeby ułatwić im dojazd do fabryki. Co szczególnie ważne, dał im udział w zyskach, tworząc pierwsze akcje pracownicze. Dziś nazywamy to taksonomią społeczną, nad której regułami pracuje Komisja Europejska.

Używać zamiast kupować

Innowacje kojarzą się przede wszystkim z działalnością start-upów. Niesłusznie, ponieważ właśnie dzięki innowacjom firmy realizują swoją działalność. W tradycyjnym ujęciu biznes funkcjonował w formule sprzedaży produktów i usług. Jeśli firma chce nie tylko przetrwać, ale nastawia się na sukces, musi być innowacyjna. Bardzo ważne jest dla nas także to, by czerpanie z tradycji nie przerodziło się w konserwatyzm, ale dawało nam siłę, potwierdzało naszą wartość.

Wiele osób kojarzy markę Siemens głównie ze sprzętem AGD. Tymczasem koncern jest aktywny na wielu polach, m. in. w dziedzinie energetyki, transportu, zintegrowanych systemów zarządzania ruchem. Dział Digital Industries tworzy wszechstronne rozwiązania dla przemysłu. Z kolei Industries Software pomaga optymalizować procesy produkcyjne. Smart Infrastructure wdraża cyfrowe rozwiązania w halach produkcyjnych, budynkach biurowych, hotelowych i oświatowych.

Zabiegamy o to, żeby nasze rozwiązania, które trafią do klienta końcowego, pozwoliły mu realizować cele klimatyczne – stwierdziła Ewa Mikos. – Coraz częściej mówimy o modelu product-as-a-service, co oznacza możliwość zastąpienia zakupu korzystaniem z różnych wyrobów w określonym czasie. A to oznacza duży krok w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Po co kupować rzadko używane produkty, skoro można korzystać z nich stawiając na dbałość o środowisko i racjonalne gospodarowanie zasobami. Tylko w taki sposób można osiągnąć prawdziwie zrównoważone cele. Pomaga nam w tym transformacja cyfrowa. Software pozwala optymalizować procesy i zdobywać pełniejszą wiedzę, dzięki której możemy działać efektywniej. Dla Siemensa działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju jest czymś naturalnym, chodzi przecież o dobro naszej planety i jej mieszkańców.

Wymiana myśli i doświadczeń

Nawiązując do tego zagadnienia, Jolanta Zdrzałek przypomniała o szerszym problemie – jak angażować liderów biznesu do rzeczywistych działań na rzecz sustainability, ponieważ mierzymy się dziś z trudnym wyzwaniem, jakim transformacja marek.

Ewa Mikos zwróciła uwagę, że rozwój w tej dziedzinie jest możliwy dzięki liderom, którzy stawiają wyzwania przed swoimi pracownikami i dają im przestrzeń, żeby te cele realizować. Zdarza się, że na etapie realizacji pojawiają się potknięcia, co jest nieuniknione, ponieważ tylko ten, kto nic nie robi, nie popełnia błędów. Mamy nawet specjalną platformę wewnątrz organizacji, służącą do wymiany myśli i doświadczeń. W jej ramach gromadzą się grupy pracowników, którzy mają podobne wyzwania lub zadania. Dzięki temu możemy dotrzeć do osób, które już miały do czynienia z określonymi problemami i znaleźć wartościowe informacje. Co więcej – Siemens opracował kodeks firmowy i wszyscy pracownicy są szkoleni w tej dziedzinie, po ty by na etapie działania nie dopytywać o oczywiste sprawy, a etyczne działanie na co dzień stały się ich chlebem powszednim. Mamy też odpowiednie działy, gdzie można zasięgnąć porady, jak funkcjonować w określonej sytuacji. Jako pracownicy międzynarodowego koncernu często mamy możliwość współpracy z osobami z najdalszych krajów. Dzięki temu widzimy, że różnorodność kulturowa może być produktywna, jednakże pod warunkiem, że ją rozumiemy i jesteśmy na nią otwarci.

Read More
Biznes oparty o wartości
20.03 2023

https://open.spotify.com/episode/14ZNmW0K42mfEfjRTlUS0u?si=2d150f217dee4585 Ewa Sowińska | Partner ESO Audit Anna Mizerska | Ewa Sowińska | Jolanta Zdrzałek | Jakub Sto W…

Read more
Czas na upcykling
07.02 2023

https://open.spotify.com/episode/34YTBjCue2rKSR5AN0MvH0?si=865f053747994e13 Agata Frankiewicz | CEO Deko Eko Agata Frankiewicz - CEO Deko Eko Gościem naszego podcastu była Agata Frankiewicz…

Read more
Sustainability na placu budowy
26.01 2023

https://open.spotify.com/episode/0mY6Wyd8SMaF1qPGECHWow?si=53dd0c872aa24fda Maciej Tomaszewski | Dyrektor komunikacji i rzecznik prasowy firmy Strabag Maciej Tomaszewski W kolejnym odcinku podcastu „Sustainable Brands…

Read more