Sustainability na placu budowy
W kolejnym odcinku podcastu „Sustainable Brands Book” Jolanta Zdrzałek, dyrektor zarządzająca SB Polska oraz dziennikarz Jakub Sito rozmawiali z Maciejem Tomaszewskim, ekspertem w dziedzinie komunikacji i kreowania wizerunku marki, dyrektorem komunikacji i rzecznikiem prasowym firmy Strabag.
Chociaż wszyscy widzimy coraz więcej nowoczesnych budynków i wymarzonych przez Stefana Żeromskiego szklanych domów, trzeba pamiętać, że budynki odpowiadają za 38% światowej emisji CO2. W związku z tym Strabag zaproponował nowe podejście do budowania, co ilustruje hasło: „Zaczynamy budować od nowa”. Dotyczy to nie tylko samych inwestycji, ale całego procesu budowy począwszy od pozyskania materiałów w sposób zgodny ze środowiskiem.
Gumofilce to przeszłość
– Chcemy pokazać, że branża budowlana potrafi realizować zasady zrównoważonego rozwoju – stwierdził Maciej Tomaszewski. – Chodzi o to, by odczarować przysłowiowego Maliniaka z „Czterdziestolatka”, ponieważ budowanie w gumofilcach to naprawdę przeszłość. Nasza branża jest bardzo nowoczesna. Mierzymy z digitalizacją, z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i wprowadzaniem nowych materiałów. Nasuwa to porównania z branżą motoryzacyjną, która była kolebką przemysłu 4.0. Co więcej – realizujemy nasze procesy, podobnie jak Toyota.
Warto pamiętać, że zrównoważony rozwój potrzebuje innowacji, ale też oznacza zmianę sposobu myślenia. Dobry tego przykład stanowi budowa Szpitala Bielańskiego, który powstaje przy zastosowaniu technologii modelowania informacji o budynku (BIM). Podczas projektowania architekci korzystali z możliwości jakie stwarza wirtualna rzeczywistość.
Wykorzystuje się tam materiały i rozwiązania, które zoptymalizują proces budowlany, co spowoduje, że obiekt będzie tańszy w użytkowaniu i w dodatku wydłuży się jego żywotność.
Kolejna nowość to wprowadzanie aplikacji, która pozwala na kontrolowanie systemu dostaw, który wygląda podobnie jak w elektronicznych platformach zakupowych. Konkretnie wiadomo co należy zamówić, kiedy ma to ma przyjechać i o której godzinie zostanie dostarczone. Pozawala to na znaczną oszczędność kosztów, a także paliwa. Samochody dostawcze nie jeżdżą puste, ich kierowcy wiedzą dokładnie, gdzie mają dojechać możliwie najkrótszą drogą i kiedy powinni rozładować towar. Oznacza to redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Materiały pod lupą
Strabag nie kupuje surowców z obszarów, gdzie ten nie są one pozyskiwane w sposób ekologiczny. Wcześniej, w całej branży, decydowała o tym cena. Podobnie zresztą jak na całym rynku – prawie wszyscy kupowali najtańsze produkty nie zastanawiając się nad tym, kto je wytworzył i w jaki sposób.
– Dziś inaczej patrzymy na świat, pracownicy nas pytają, jak nasza firma zamierza reagować na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem – podkreśla Maciej Tomaszewski. – Interesuje to nie tylko młodych ludzi, ale także przedstawicieli starszej generacji. Wszyscy żyjemy przecież w tym samym środowisku. Warto przytoczyć przykład budowy linii tramwajowej w Warszawie na ulicy Kasprzaka. W związku z tym, że nie było wytycznych dotyczących tego, jak będziemy dostarczać energię na budowę, zaproponowaliśmy, by wykorzystywać panele fotowoltaiczne. Okazało się to dobrym pomysłem i w związku z tym podobne instalacje stawiamy teraz na wielu budowach w całym kraju. Nasz pomysł podchwycili koledzy z Wiednia, których zleceniodawca zadeklarował, że chciałby mieć budowę ekologiczną, w takim stopniu, w jakim jest to możliwe.
Neutralność do 2040 roku
Warto podkreślić, że o zmianach niejednokrotnie decyduje oddolna inicjatywa konsumentów i zleceniodawców. Pierwszy projekt polegający na użyciu asfaltu z dodatkiem gumy ze zużytych opon Strabag zrealizował przed swoim biurem w Pruszkowie. Rozwiązanie to stosowane jest obecnie w wielu miejscach w kraju – m.in. podczas budowy południowej obwodnicy Zielonej Góry, wyjazdu z Warszawy w kierunku węzła Opacz i trzeciego pasa autostrady A2 koło Poznania. Granulat awansował do roli cenionego surowca, choć jeszcze niedawno stare gumy były spalane wysokotemperaturowo. Inny godny odnotowania przykład działań proekologicznych firmy to ponowne wykorzystywanie materiałów pochodzących z rozbiórki. Do niedawna utrudniały to nieżyciowe przepisy.
Strategia zrównoważonego rozwoju, która została wprowadzona w Strabagu zakłada, że do 2040 roku będzie on firmą neutralną klimatycznie. Jest to bardzo trudne wyzwanie, biorąc pod uwagę galopujące ceny energii i wojnę za wschodnią granicą. Pomimo to proces proekologicznych przeobrażeń przebiega zgodnie z planem. Co więcej – Strabag tworzy koalicję na rzecz działań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Powołał Porozumienie do Spraw Bezpieczeństwa w Branży Budowlanej, któremu udało nam osiągnąć bardzo znaczący postęp w tej dziedzinie, co ma bardzo duże znaczenie dla pracowników. Ale to nie wszystko firma prowadzi edukację związaną z segregacją odpadów na budowach. Uruchomiła aplikację, która pozwala nam na ocenę pomysłów, jakie należy wdrożyć na placach budów.
– Realizujemy obecnie program „Work in Progress”, pracujemy nad tym, żebyśmy byli bardziej ekologiczni – dodaje Maciej Tomaszewski. – Chcemy być lepszym pracodawcą, ale też innowatorem, jeśli chodzi o wprowadzanie nowoczesnych technologii i ograniczanie emisji szkodliwych substancji. Dotyczy to całego koncernu. Na przykład w Austrii mamy kamieniołom, w którym do produkcji energii wykorzystujemy taśmociągi transportujące urobek. Niedawno w Pruszkowie, podczas koncernowego Dnia Innowacji, pokazaliśmy nie tylko masę bitumiczną z dodatkiem gumy i roboty do skaningu laserowego. Postanowiliśmy ukazać nowe podejście do zrównoważonego rozwoju. Przyjechało do nas 1500 osób z całego świata. Koledzy z Kolumbii zaprezentowali swoje doświadczenia zawiązane z tym, jak budować autostrady nie szkodząc środowisku.
Innowacje wprowadzane przez Strabag stanowią dobry przykład dla podwykonawców, którzy zrozumieli, że chaos na budowie oznacza problemy również dla nich, a przestrzeganie terminów dostaw jest korzystne dla wszystkich. Zasada ta, zgodnie z porzekadłem, że kropla drąży skałę, powinna sprawdzić się także w przypadku nowej strategii firmy dotyczącej zrównoważonego rozwoju.